Στα μουλωχτά αυξήσεις διοδίων από 33% έως 43%

Κρυφές αυξήσεις 33-42,8% για τοπικές μετακινήσεις και βασικές κατηγορίες οχημάτων περιλαμβάνουν οι νέες τιμές των διοδίων που ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών ότι θα ισχύσουν από την ερχόμενη Δευτέρα 28 Ιανουαρίου στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί της εταιρίας παραχώρησης «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου».

Στους πίνακες των επίσημων ανακοινώσεων, με αυξομειώσεις των τιμών και νέες εμπορικές προσφορές για τους συχνούς χρήστες, επιχειρείται να εμφανιστεί εικόνα διατήρησης του βασικού τιμολογίου και ότι απλώς γίνεται μικρή τιμαριθμική αναπροσαρμογή της τάξης του 0,9%.

Καταλυτική εξέλιξη είναι το ότι από τη Δευτέρα τίθεται σε λειτουργία ο νέος μετωπικός σταθμός διοδίων στο Κλειδί Αιγινίου, που είναι ο έβδομος κατά σειρά σταθμός σε μήκος μόλις 200 χιλομέτρων στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί και ο ενδέκατος στη σειρά στον οδικό άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης. Επίσης, αρχίζει η είσπραξη διοδίων στον πλευρικό σταθμό Λεπτοκαρυάς για δίκυκλα και Ι.Χ. αυτοκίνητα στο σκέλος προς Θεσσαλονίκη.

Η λειτουργία των δύο σταθμών πυροδοτεί ήδη μεγάλες τοπικές αντιδράσεις. Η λειτουργία του νέου μετωπικού σταθμού στο Κλειδί με τιμή διοδίων για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα 2,20 ευρώ συνδυάζεται με μείωση της τιμής των διοδίων στο σταθμό Λεπτοκαρυάς από 3,10 ευρώ σε 2 ευρώ.

Στην πραγματικότητα όμως οι οδηγοί στο συγκεκριμένο τμήμα από 3,10 ευρώ θα πληρώνουν 2,20 συν 2 ευρώ, δηλαδή 4,20 ευρώ, που σημαίνει αύξηση 33%.

Αυξήσεις που κυμαίνονται έως και 42,8% προβλέπονται σε πολλές περιπτώσεις για τοπικές μετακινήσεις και σχεδόν όλες τις κατηγορίες οχημάτων (π.χ. για τα δίκυκλα στο μετωπικό σταθμό Μακρυχωρίου από 0,70 σε 1 ευρώ κ.ά.).

Απαιτήσεις

Η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου» (απαρτίζεται από τις εταιρείες Hochtief, Vinci, Ακτωρ, J&Ρ Αβαξ, Αθηνά, ΑΕΓΕΚ) για το διάστημα από τον Ιανουάριο 2011, που ο σταθμός διοδίων Κλειδίου Ημαθίας δεν λειτούργησε λόγω τοπικών αντιδράσεων, μέχρι τώρα διεκδικεί από το Δημόσιο αποζημίωση συνολικού ύψους 19 εκατ. ευρώ.

Προς αντιστάθμισμα της απώλειας εσόδων από το κλειστό Κλειδί παραχωρήθηκαν στην ιδιωτική κοινοπραξία τα έσοδα από τη λειτουργία του σταθμού διοδίων Μαλγάρων, που ανήκει στο Δημόσιο, το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας και την Εγνατία Οδό Α.Ε.

Εξάλλου θεωρείται βέβαιο ότι τις επόμενες ημέρες θα ακολουθήσουν ανάλογες αναπροσαρμογές διοδίων και στους άλλους υπό κατασκευή οδικούς άξονες. Τα μεγάλα οδικά έργα παραμένουν «παγωμένα» τα δύο τελευταία χρόνια, αλλά οι συμβάσεις παραχώρησης εξακολουθούν να εφαρμόζονται κανονικά ως προς το σκέλος της εργολαβικής εκμετάλλευσης των ημιτελών έργων και παράλληλα «φυτρώνουν» σαν μανιτάρια νέοι μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί.

Η χθεσινή ανακοίνωση για την αναπροσαρμογή των διοδίων, όπου τονίζεται ότι με τις νέες παρεμβάσεις στα τιμολόγια «εφαρμόζονται οι προβλέψεις της συγκεκριμένης σύμβασης παραχώρησης, ώστε η παραχωρησιούχος εταιρεία να μην έχει απαιτήσεις από το ελληνικό Δημόσιο», συνδέεται ευθέως με το γεγονός ότι ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, επισκέπτεται σήμερα και αύριο τις Βρυξέλλες, όπου θα έχει σειρά επαφών με επιτρόπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Βασικό θέμα στην ατζέντα του κ. Χατζηδάκη είναι να πείσει τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ενωσης και ιδιαίτερα τις τράπεζες ότι οι εργολαβικές συμβάσεις υλοποιούνται κανονικά, με στόχο τη χρηματοδότηση επανεκκίνησης των έργων.

Χρηματοδότηση

Το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών προγραμματίζει να κατατεθούν στη Βουλή οι νέες ρυθμίσεις συμφωνίας του Δημοσίου με τους παραχωρησιούχους έως τον ερχόμενο Φεβρουάριο, με στόχο τα έργα «να πάρουν μπροστά» από την άνοιξη. Η συμφωνία της κυβέρνησης με τις τράπεζες και τους εργολάβους προβλέπει αφενός περικοπή του εργολαβικού αντικειμένου των συμβάσεων παραχώρησης, κυρίως της Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Πάτρας-Κυπαρισσίας και στον Ε-65, σε τμήμα της Φθιώτιδας αλλά και της Θεσσαλίας. Παράλληλα προβλέπεται ακόμη μεγαλύτερη συμβολή του Δημοσίου στα έργα.

Συγκεκριμένα, το Δημόσιο θα προσφέρει επιπλέον 650 εκατ. ευρώ από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και πόρους του ΕΣΠΑ, ενώ έγινε δεκτό από το υπουργείο το Δημόσιο να καταβάλει επιπροσθέτως 280 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό στο πλαίσιο των εργολαβικών απαιτήσεων για καθυστερήσεις (απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις δικτύων, αρχαιολογικά κ.ά.). Παράλληλα, δεν έχει επιλυθεί οριστικά το θέμα εάν θα ισχύσουν οι προβλέψεις των συμβάσεων για τις τιμές των διοδίων.

Αν δεν υπάρξουν σχετικές διευθετήσεις, οι τιμές των διοδίων θα αναπροσαρμόζονται διαρκώς λόγω πληθωρισμού, ενώ σε κάθε τμήμα που θα παραδίδεται στην κυκλοφορία θα επιβάλλονται νέες αυξήσεις.

πηγή: enet.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s