Πως χάνονται τα καύσιμα στο…. Τρίγωνο των Βερμούδων

SYNORA_KAYSIMAΤο λαθρεμπόριο καυσίμων αποτελεί μία από τις μόνιμες και μεγάλες πληγές της ελληνικής οικονομίας. Και βέβαια δεν πρόκειται για υπόθεση ολίγων… Τα κυκλώματα που δρουν έχουν απλωμένα τα πλοκάμια τους σε όλη τη χώρα αλλά κι έξω από αυτή, καθώς μεγάλες ποσότητες καταλήγουν σε γειτονικές χώρες, με μία από αυτές να είναι η Αλβανία.

Αποκαλυπτικά του μεγέθους του λαθρεμπορίου καυσίμων που γίνεται και προς την Αλβανία είναι τα στατιστικά στοιχεία του ΟΗΕ, τα οποία επεξεργάστηκε ο αναπληρωτής καθηγητής Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Δημήτρης Μαρδάς.

Αυτό που γίνεται ολοφάνερο είναι πως γύρω από το εμπόριο καυσίμων υπάρχει ένα….τρίγωνο των Βερμούδων όπου ποσότητες εξαφανίζονται. Μάλιστα αυτό ακουμπά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα, επιβεβαιώνοντας έμμεσα αυτό που εδώ και χρόνια είναι κοινό μυστικό. Ό,τι δηλαδή το λαθρεμπόριο καυσίμων προς την Αλβανία είναι μία πραγματικότητα.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει στη μελέτη του ο κ. Μαρδάς, όλα τα κράτη δηλώνουν στις σχετικές υπηρεσίες του ΟΗΕ αναλυτικά στοιχεία για το εμπόριο τους με τον υπόλοιπο κόσμο. Οπότε για τη διακίνηση του ιδίου προϊόντος ανάμεσα σε δυο χώρες, έχουμε δύο πηγές: Τις δηλώσεις της χώρας εξαγωγής και τις αντίστοιχες δηλώσεις της χώρας εισαγωγής.

Στην περίπτωση της Αλβανίας, όπου τα καύσιμα διοχετεύονται κυρίως από το τελωνείο της Κακαβιάς και δευτερευόντος από την Κρυσταλοπηγή, η εικόνα γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρουσα. Πιο είναι το εντυπωσιακό;

Οι ποσότητες που δηλώνουν οι Αλβανοί ότι εισάγονται είναι πολλαπλάσιες αυτές που δηλώνονται στα ελληνικά σύνορα ότι εξάγονται….

Τι γίνεται λοιπόν μέσα σε αυτά τα λίγα μέτρα που χωρίζουν τις δύο πλευρές των συνόρων;

Ο κ. Μαρδάς δίνει την εξής αποκαλυπτική απάντηση:

Ο Έλληνας επιχειρηματίας δηλώνει στα δικά μας σύνορα ότι εξάγει με τα βυτιοφόρα του ένα άλλο παράγωγο του πετρελαίου (π.χ. τολουένη, ξυλένη, ΒΤΧ) ή οτιδήποτε άλλο προϊόν σε υγρή όμως μορφή (…νερό του Καματερού), ενώ στα σύνορα της άλλης χώρας δηλώνει ότι εισάγει τις βενζίνες που πράγματι μεταφέρει. Έτσι ξεφορτώνεται τα χωρίς παραστατικά καύσιμα που διαθέτει στη χώρα μας και τα οποία δεν προωθεί στην εδώ αγορά, όταν αισθάνεται ότι τείνει να διαβεί τον Ρουβίκωνα!. Η ροή αυτή του εμπορίου καυσίμων εξυπηρετεί επίσης και τους λαθρεμπόρους της γείτονος, που καλύπτουν έτσι τα δικά τους εσωτερικά ελλείμματα με ‘μαύρες’ βενζίνες. Για πολλούς, η δεύτερη εκδοχή είναι και η κυρίαρχη στη συγκεκριμένη μορφή του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Τα στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας για τις εξαγωγές καυσίμων προς την Αλβανία είναι όντως αποκαλυπτικά:

Έτος Εξαγωγές της Ελλάδας1 Εισαγωγές από την Ελλάδα2
2001 43.244.247 36.556.545
2002 32.385.835 24.654.388
2003 25.844.028 37.678.938
2004 41.358.917 60.756.922
2005 51.285.290 65.632.563
2006 91.795.238 101.457.894
2007 158.311.757 167.116.231
2008 36.204.259 3 251.858.740
2009 35.181.281 186.948.438
2010 56.304.860 119.025.389

1. Όπως δηλώνονται από τις ελληνικές αρχές

2. Όπως δηλώνονται από τη χώρα εισαγωγής

3 Οι μεγάλες μεταβολές διαχρονικά σε αξία συμπίπτουν και με μεγάλες μεταβολές σε ποσότητες.

Βάσω Σκουλίκα

πηγή: EpirusPost.gr

Σχολιάστε